Organisaties sturen brief naar Tweede Kamer over inclusief onderwijs

Op woensdag 27 mei debatteert de Tweede Kamer over passend en inclusief onderwijs. Samen met zeven andere onderwijsorganisaties stuurde de PO-Raad vooraf een brief naar de Tweede Kamer. Hierin roepen ze op tot een duidelijke, integrale aanpak en een concreet transitieplan om inclusief onderwijs te realiseren. Dat meldt de PO-Raad.

Inclusief onderwijs is hard nodig om het onderwijsstelsel toekomstbestendig te maken. Dat stellen de acht onderwijsorganisaties. “We weten dat dit veel vraagt van de praktijk en de medewerkers. Succes is alleen mogelijk wanneer de politiek nu echt kiest voor inclusie. De overheid moet dan ook overbrugbare randvoorwaarden en voldoende budget bieden”, aldus Annet Dries, vicevoorzitter PO-Raad.

In de brief pleit de PO-Raad voor een integrale aanpak. Onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp, zorg en gemeenten moeten nauw samenwerken. Daarnaast moet de overheid zorgen voor passend toezicht, zodat scholen niet worden afgerekend op inclusie. Ook zijn er gerichte investeringen nodig in toegankelijke huisvesting en een solide, domeinoverstijgende financiële basis.

Het is goed dat de vakbonden het draagvlak onder het onderwijspersoneel hebben onderzocht, aldus de PO-Raad. Bestuurder Annet Dries wijst op het belang van de juiste randvoorwaarden. “Medewerkers moeten de transitie met plezier en goed toegerust kunnen uitvoeren. Zaken als passende huisvesting, ruimte voor professionalisering en ondersteuning in de klas zijn daarbij essentieel. Dit onderzoek biedt een stevig fundament om hierover snel samen in gesprek te gaan.”

Laatste nieuws